Weer even een update.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Dorrestijn - WaarBenJij.nu Weer even een update.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Willeke Dorrestijn - WaarBenJij.nu

Weer even een update..

Blijf op de hoogte en volg Willeke

30 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

Hallo allemaal! Weer even een update uit het (vandaag) regenachtige Suriname..! In tegenstelling tot voorgaande weken, heeft het de afgelopen paar dagen best veel geregend. Het ziet er wat grauw uit, af en toe een korte bui en vervolgens is het weer droog. Heel af en toe schijnt tussendoor de zon. Maar goed, ze geven nog steeds geen code geel af zoals in Nederland ;-)

Inmiddels zijn we begonnen aan week 7 van de 20 weken stage. Het nieuwtje, het vreemde begint er inmiddels een beetje af te gaan, alles begint heel gewoon te worden. Ook begint edereen begint een beetje z'n draai te vinden op stage, waardoor het toch makkelijker word om s'ochtends je bed uit te komen ;-).
De eerste dipjes en 'ikwilnaarhuisbuien' hebben zich inmiddels ook aangekondigd. Iets wat heel normaal schijnt te zijn na 6 weken. Gelukkig zitten we allemaal in hetzelfde schuitje dus we slepen elkaar erdoorheen.
De afgelopen weken hebben we niet veel aan excursies gedaan. Het is toch nog behoorlijk veel geld wat je ervoor uit moet trekken en de meeste moeten toch een beetje op het budget letten als ze het hier nog een paar weken vol willen houden. De weekenden worden dan ook vooral gebruikt om uit te slapen, even de stad in te gaan, zwemmen, het HUISHOUDEN doen.. Jaja, dat is even wennen hoor.. Zelf eten koken, de was doen, etc. Natuurlijk heeft iedereen het wel eens gedaan, maar het is toch wel handig als mams het allemaal regelt :-)

Wel zijn we wezen zwemmen bij White Beach. Echte mooie stranden met helder water kennen ze hier eigenlijk niet. Het water is erg vies en er zwemmen beesten in die je liever niet tegenkomt. Google maar even op aanvallen van Piranha's...
White Beach is eigenlijk gewoon een afgezet deel aan de Suriname rivier. Ze hebben een stuk afgezet met gaas waardoor gevaarlijke dieren niet in het zwemwater komen en het veilig is om te zwemmen. Het water is uiteraard nog steeds niet heel schoon. Maar om te kunnen zwemmen en beetje zonnen is het prima te doen. Sowieso houd je het geen uren vol op het strand omdat het gewoon echt veel te warm is, je verbrand levend.
Dat is trouwens ook wel een paar keer gebeurt. Insmeren met factor 100 en nog zo rood als een kreeft thuiskomen. Erg pijnlijk allemaal..

Ook voor mij begint het ziekenhuis al heel gewoon te worden. Ik steeds vaker de verantwoording over een aantal zalen, een aantal patiënten waarvoor je de hele dag druk bent, vooral op dagen dat er Ok's zijn en artsenvisites. Dan vliegen de dagen voorbij!

En.. Vorige week woensdag hadden we feest! Sonna (oorspronkelijke naam: Sanne) werd 20! Dat kunnen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan dus: het hele terras versierd, ballonnen en slingers opgehangen en natuurlijk iets buiten ons budget aan lekkers gegeten..

Afgelopen donderdag zijn de docenten van school aangekomen. Ze blijven hier een week om stage gesprekken met ons te doen, contacten te onderhouden en nieuwe contacten leggen voor andere opleidingen, bijv. techniek, zodat die ook de mogelijkheid krijgen om een buitenlandse stage te doen. Zaterdag zijn we met elkaar naar MAF Suriname geweest. We kregen een rondleiding en uitleg over hoe MAF werkt, wat ze doen, etc. Erg indrukwekkend allemaal!

Dat de klok verzet is, is trouwens ook best wel lastig! Hier doen ze daar niet aan, dus nu is het tijdverschil 5 uur, wij lopen 5 uur achter. Best lastig met skypen, appen, sms'en, maar goed ook dat overleven we best wel ;-)

Tot de volgende keer!
Liefs Willeke